מה יקרה למחירי הדירות בשנת 2024 ?

נפגשתי עם המתווך גיל איצקוביץ מסוכנות נדל"ן איצקוביץ נכסים בנושא עבודת מנעולנות וכמנעולן ותיק נכנסתי איתו לשיחה  בה מסתבר שכאשר הוא נשאל אודות הצפי לשוק הנדל"ן בעקבות הקורונה ענה כך:

"אני צופה שהמשבר הזה יהפוך להזדמנות.
בעקבות המשבר אני צופה הזדמנויות של דיור במחירים נמוכים יותר בשוק הפרטי וגם בשוק העסקי, בין אם מדובר בשכירת מרחבי עבודה, משרדים או חנויות.
לגבי התנאים בהם ייקחו את המשכנתאות, אני מאמין שהתנאים יהפכו להיות טובים יותר כי בסופו של דבר יהיה פחות ביקוש שיגביר את התחרות בין הבנקים.
אם המשבר יימשך עד יוני מחירי הדיור לא יושפעו רבות לדעתי, אבל כן יהיו הזדמנויות לדירות במחירים נמוכים יותר והריביות על המשכנתאות יהיו נמוכות יותר.
אבל אם המשבר יימשך עד אוגוסט, או עד סוף השנה, אני צופה נפילה חדה מאוד במחירי הדיור ותנאי המשכנתא יהיו בשפל כי יהיה המון היצע ומעט ביקוש".

מאז, הסתבר שחלה ירידה בעסקאות למרות ששוק הנדל"ן לא ספג מהלומה קשה או ירידות מחיר דרסטיות לנוכח הריבית שעלתה והמשכנתאות שהתייקרו גרמו לצינון השוק.

ההשפעה של מלחמת חרבות ברזל על שוק הנדל"ן

ההתמודדות הבאה שהובאה לפתחנו לאחר מאורעות ה 7 באוקטובר מציב אתגר חדש לנוכח אי כניסת פועלים מהשטחים והפסקת תנופת הבנייה.
פינוי הישובים שנחרבו והשאיר תושבים רבים במגורים ארעיים.
למדינה נוספו אתגרים להתמודדות כשהביקוש לדירות גדל וההיצע קטן, המצב הכלכלי של צרכני הדיור בשכירות הורע ורבים מהם יחזרו לגור עם ההורים.

מכאן ניתן להסיק שאחרי המלחמה המחירים יעלו משמעותית בגלל שאין בנייה ולא יהיה היצע ויהיה ביקוש רב לדירות.
מה שיכול ליצור ביקוש גדול יותר זו עלייה ארצה מארצות שחוות רדיפת יהודים והתגברות באנטישמיות.

פתרונות אפשריים לבעיות בשוק הנדל"ן

המדינה חייבת למצוא פתרונות שימנעו קטסטרופה כשכבר עכשיו חובה למצוא עובדים לשוק הבנייה , לערוך הסכמים עם מדינות בהם יש ידיים עובדות עם בעלי מקצוע בתחום הבנייה שישתלבו בענף פה בישראל ולאפשר הפשרת קרקעות וחידוש תנופת הבנייה כדי שזוגות צעירים, משפרי דיור ומפונים רבים יוכלו למצוא לעצמם קורת גג הולמת במחירים סבירים.

מה יעשו הזוגות הצעירים ?

זוגות צעירים רבים מחפשים דירות בבניינים לפני תמ”א.
חשוב להזכיר שבעלי דירות דואגים לשלב בדירה מערכת סינון מים דירתית שחוסכת מאמץ בסחיבת בקבוקי מים ומביאה מים מטוהרים לכל צמא.
יש כאלה שמחפשים דירות במרכז העיר בבניינים לפני תמ”א, כי אלו דירות שבדרך כלל נמצאות בתקציב שלהם.
ההמלצה של גיל לזוגות צעירים שמבקשים לרכוש דירה ראשונה – אפשר לעשות את זה בשלבים.
אפשר לקחת דירה לשיפוץ שהמחיר שלה מאוד נמוך, שם המספרים הרבה יותר ריאליים.
בשלב הראשון לשפץ מטבח וסלון ובשלב השני לשפץ את החדרים, כך זו לא מכה כלכלית קשה.

לסיכום: הצפי בשוק הנדל"ן לשנת 2024 שיתחיל תהליך של עליית מחירים הדרגתית, מחירי הדירות יהיו תלויים בגובה הריבית, בכמות העולים החדשים שיגיעו וביחס שבין היצע של דירות חדשות לביקוש.

משקיעי הנדל"ן ימשיכו לחפש דירות ישנות במחירים נמוכים בקרבת תחנות רכבת בשל הפוטנציאל לפינוי בינוי, אם הריבית תתחיל לרדת, הרבה כסף ייכנס לשוק הנדל"ן.

לאתר של איצקוביץ נכסים – https://www.gilitzcovich.com